Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boeing przekazał USAF do testów B-52 z nowym radarem APQ-188

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Boeing dostarczył Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych (USAF) pierwszy samolot B-52 objęty programem modernizacji radaru (Radar Modernization Program – RMP), który trafił do testów w 412. Skrzydle Testowym w bazie Edwards w Kalifornii. Maszyna została wyposażona w nowoczesny radar APQ-188 z aktywną anteną z elektronicznym skanowaniem fazowym (AESA).

Radar ten jest porównywalny do systemów stosowanych w samolotach myśliwskich (m.in. w F/A-18E/F Super Hornet, F/A-18G Growler oraz F-15E Strike Eagle i F-15EX Eagle II). Modernizacja radaru stanowi kluczowy element szeroko zakrojonego programu unowocześniania bombowców B-52, którego celem jest utrzymanie amerykańskich lotniczych sił strategicznych jeszcze przez wiele lat aż do 2050, a nawet i później. Próby w bazie Edwards następują po zakończeniu integracji naziemnej oraz wstępnych testach funkcjonalnych systemu, przeprowadzonych w zakładach Boeinga w San Antonio.

– Nowy radar znacząco zwiększy skuteczność misji B-52, poprawiając świadomość sytuacyjną, przyspieszając proces wykrywania i zwalczania celów oraz zwiększając przeżywalność załogi w środowisku o wysokim poziomie zagrożenia. Ten etap programu ma kluczowe znaczenie, aby od początku dopracować rozwiązania i umożliwić sprawną realizację pełnej modernizacji radarowej – powiedział Troy Dawson, wiceprezes Boeinga odpowiedzialny za program bombowców.

Dane zebrane podczas testów posłużą do kolejnych faz prób rozwojowych oraz przygotowania planowanej modernizacji wszystkich 76 operacyjnych bombowców B-52 znajdujących się na wyposażeniu USAF.

Program RMP obejmuje również instalację dwóch procesorów wyświetlania i przetwarzania danych sensorów, pełniących rolę komputerów misji, które integrują radar z pozostałymi systemami samolotu. Załoga otrzyma także dwa duże, dotykowe wyświetlacze wysokiej rozdzielczości o wymiarach 8 × 20 cali na stanowiskach nawigatora i operatora radaru, umożliwiające prezentację obrazu radarowego, sterowanie systemem oraz obsługę starszych wskaźników.

Uzupełnieniem są dwa kontrolery ręczne, przypominające rozwiązania znane z samolotów myśliwskich. Zmodernizowany system został wyposażony w ulepszone chłodzenie, obejmujące cieczowe chłodzenie radaru oraz ogrzewanie powietrzem upustowym z silników, co zapewnia niezawodną pracę także w bardzo niskich temperaturach. Dzięki tym zmianom legendarny B-52 ma pozostać skutecznym i nowoczesnym narzędziem odstraszania jeszcze przez kolejne dekady.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Boeing: Spadek dostaw w listopadzie

Biznes i przemysł

Boeing: Spadek dostaw w listopadzie

Mateusz Kieruzal 12 grudnia 2025

Boeing: Umowa na wyprodukowanie AH-64E Apache dla Polski

Biznes i przemysł

Kontynuacja stabilizacji dostaw Boeinga

Biznes i przemysł

Kontynuacja stabilizacji dostaw Boeinga

Mateusz Kieruzal 28 listopada 2025

Boeing B777-8F opóźniony do 2029 r.

Biznes i przemysł

Boeing B777-8F opóźniony do 2029 r.

Piotr Bożyk 21 listopada 2025

B777X dołuje Boeinga. Znów gigantyczna strata w Q3

Biznes i przemysł

B777X dołuje Boeinga. Znów gigantyczna strata w Q3

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2025

Zobacz również:

Boeing: Spadek dostaw w listopadzie

Biznes i przemysł

Boeing: Spadek dostaw w listopadzie

Mateusz Kieruzal 12 grudnia 2025

Boeing: Umowa na wyprodukowanie AH-64E Apache dla Polski

Biznes i przemysł

Kontynuacja stabilizacji dostaw Boeinga

Biznes i przemysł

Kontynuacja stabilizacji dostaw Boeinga

Mateusz Kieruzal 28 listopada 2025

Boeing B777-8F opóźniony do 2029 r.

Biznes i przemysł

Boeing B777-8F opóźniony do 2029 r.

Piotr Bożyk 21 listopada 2025

B777X dołuje Boeinga. Znów gigantyczna strata w Q3

Biznes i przemysł

B777X dołuje Boeinga. Znów gigantyczna strata w Q3

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij