Boeing dostarczył Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych (USAF) pierwszy samolot B-52 objęty programem modernizacji radaru (Radar Modernization Program – RMP), który trafił do testów w 412. Skrzydle Testowym w bazie Edwards w Kalifornii. Maszyna została wyposażona w nowoczesny radar APQ-188 z aktywną anteną z elektronicznym skanowaniem fazowym (AESA).
Radar ten jest porównywalny do systemów stosowanych w samolotach myśliwskich (m.in. w F/A-18E/F Super Hornet, F/A-18G Growler oraz F-15E Strike Eagle i F-15EX Eagle II). Modernizacja radaru stanowi kluczowy element szeroko zakrojonego programu unowocześniania bombowców B-52, którego celem jest utrzymanie amerykańskich lotniczych sił strategicznych jeszcze przez wiele lat aż do 2050, a nawet i później. Próby w bazie Edwards następują po zakończeniu integracji naziemnej oraz wstępnych testach funkcjonalnych systemu, przeprowadzonych w zakładach Boeinga w San Antonio.
– Nowy radar znacząco zwiększy skuteczność misji B-52, poprawiając świadomość sytuacyjną, przyspieszając proces wykrywania i zwalczania celów oraz zwiększając przeżywalność załogi w środowisku o wysokim poziomie zagrożenia. Ten etap programu ma kluczowe znaczenie, aby od początku dopracować rozwiązania i umożliwić sprawną realizację pełnej modernizacji radarowej – powiedział Troy Dawson, wiceprezes Boeinga odpowiedzialny za program bombowców.
Dane zebrane podczas testów posłużą do kolejnych faz prób rozwojowych oraz przygotowania planowanej modernizacji wszystkich 76 operacyjnych bombowców B-52 znajdujących się na wyposażeniu USAF.
Program RMP obejmuje również instalację dwóch procesorów wyświetlania i przetwarzania danych sensorów, pełniących rolę komputerów misji, które integrują radar z pozostałymi systemami samolotu. Załoga otrzyma także dwa duże, dotykowe wyświetlacze wysokiej rozdzielczości o wymiarach 8 × 20 cali na stanowiskach nawigatora i operatora radaru, umożliwiające prezentację obrazu radarowego, sterowanie systemem oraz obsługę starszych wskaźników.
Uzupełnieniem są dwa kontrolery ręczne, przypominające rozwiązania znane z samolotów myśliwskich. Zmodernizowany system został wyposażony w ulepszone chłodzenie, obejmujące cieczowe chłodzenie radaru oraz ogrzewanie powietrzem upustowym z silników, co zapewnia niezawodną pracę także w bardzo niskich temperaturach. Dzięki tym zmianom legendarny B-52 ma pozostać skutecznym i nowoczesnym narzędziem odstraszania jeszcze przez kolejne dekady.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.